Monday, March 24, 2008

Makan Berdua

gambar hiasan


Hmm..tak ku sangka..


Salam 'alayk..

Semalam, tatkala kaki melangkah menuju ke HS Cafe untuk lunch, saya dikejutkan dengan satu situasi yang tak pernah saya terfikir akan berlaku. Mungkin ALLAH nak tunjuk depan mata saya. Sedih sungguh dibuatnya. Ape ek? ada burung merpati kena baham dek kucing ke? Hm..tak, ni kisah manusia.. Manusia yang makan berdua..kalau dah kahwin tu saya memang takde hak la nak cakap apa..tapi masalahnya belum kahwin.. Dan dua-dua tu punya ilmu yang tinggi..juga ilmu agama. Bukan macam saya ni.. Tak tahu nak cakap macam mana..


Guys, adakah anda sangat berbahagia bila dapat makan berdua dengan awek or makwe or 'ustazah' anda sebelum kahwin? Adakah itu diertikan sebagai sebuah penghargaan buat anda? Ouh. Sedihnya saya!!!


Girls,
Adakah anda sangat bahagia pabila dapat menemani atau melakukan sesuatu yang menggembirakan pakwe or balak or 'ustaz' anda? Betul ke anda gembira pada waktu tu? Ada tak rasa segan atau malu kat orang sekeliling yang melihat anda berdua? Ada rasa bersalah tak?Remember, you are a girl! Fitnah yang paling mudah tersebar adalah disebabkan oleh seorang perempuan. Tak rasa malu ke waktu makan berdua dengan pakwe anda? Kalau betul2 tak tahu hukum, ok, i can accept it. but after u know the hukum, please STOP it!! jual mahal la sikit! Tak ruginya jual mahal untuk jaga maruah dan agama. malah dapat pahala lagi.

Disebabkan insiden yang berlaku di depan mata, saya dan seorang sahabat kehilangan kata. sedih dan kesal bercampur. akhirnya saya mengambil keputusan untuk coretkan di sini. sebab budak UIA biasanya suka surf internet.

Bukan untuk IIUM students je, mana2 IPTA n IPTS yang lain pun sama. Tolong jaga maruah anda, especially girls! malu la sikit... Kalau tak rasa malu kat manusia pun, at least malu la kat ALLAH..

Saya juga pernah hidup dalam 'kejahilan'. Namun tak bermakna saya kena terus berada di dalam 'kejahilan' tersebut.


sumber : Bicara Hati


Salam..


aku paparkan artikel yang aku ambil dari laman seorang bloggers ini kerana aku rase masalah ini memang sering kite jumpa baik di mana2 Universiti, baik yang aliran sains,perubatan dan agama. Dan gejala couple ini memang memang serius kerana dari sinilah punca kepada maksiat lainnya sama ada ringan2,zina dan sebagainya.


Maybe akan ada yang marah ngan statement yang aku cakap ni, dan akan berkata " tak semestinya couple je wat dosa yang x couple pun wat dosa gak". "kami jaga hubungan kami berlandaskan syariat", " eh,xlah kami xde wat apa2 pun masa kami dating" dan pelbagai alasan lainnya. Memang benar tidak semua yang bercouple akan berakhir dengan zina,tp kebanyakannya begitu. kerana Sabda Rasulullah s.a.w " janganlah kamu berdua-an dengan wanita bukan mahram mu kerana syaitan akan menjadi orang yang ke3".


Oleh itu renung dan muhasabah lah kawan2 sekalian..










No comments: