Friday, January 23, 2009

Imtihan Sudah Berlalu Kesibukan Program Menyusul



salam...

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, penguasa sekelian alam. Di atas nikmat yang diberikan sehinggalah hari ini, yang mana nikmat yang paling besar ialah nikmat iman dan islam. Semoga kedua nikmat ini dapat kita bawa bersama semasa bertemu dengan NYA kelak.

Alhamdulillah, semalam (khamis 22/1/09) berkahir lah sudah imtihan aku bagi semester ini. 6 paper semua sekali, semoga diberikan kejayaan hendaknya kepada diriku dan sahabat-sahabat ku yang banyak membantu aku dalam persediaan menghadapi imtihan. Usaha sudah doa pun sudah, sekarang tibalah masanya untuk bertawakkal kepada Allah dan teruskan berdoa agar semua pelajar di bumi tanta khasnya dan bumi mesir amnya, diberikan kejayaan yang cemerlang oleh Allah.

Exam kali ini ada kelainan sikit buat diri ku, kalau exam-exma sebelum ini aku akan mudah untuk tidur malam dan berjaga di kala subuh, namun kini ianya lebih kepada aku sukar untuk melelapkan mata diwaktu malam, dok pusing kiri, pusing kanan, mata masih tetap berdegil tak mahu terpejam. Akhirnya sesudah 45 minit berusaha untuk tidur namun tak boleh juga, aku pun mencapai balik kitab dan meneruskan bacaan sampailah ke subuh, dan diteruskan sehingga nak pergi exam.

Mula-mula aku risau juga andainya ia membuatkan otak aku jadi jem dan tak boleh nak fokus pada exma kerana kurang tido, namun Alhamdulillah Allah mempemudahkan urusan aku, minda ku berfungsi seperti sedia kala, cuma biasa lah dalam keadaan separa mengantuk. Ianya berlaku sepanjang malam peperiksaan dan berakhir semalam. Lepas je habis exam paper terakhir, mata ini jadi begitu berat sekali menuntut agar haknya ditunaikan, mungkin sebagai ganti bergadang sepanjang exam kot. hehehe....

Habis je exam, program musim cuti pun bermula, dari expert games yang akan berlangsung pada 30 - 2/2/09. Ianya bentuk baru gabungan program Futsal Piala Exco dan juga Hari Keluarga Tanta. Pada sahabat-sahabat yang ingin melepaskan dan melegakan tekanan exam, mai lah pakat join Expert game ini. Dan kelmarin ( rabu 21/1/09) juga telah bermulanya perasmian Festival Buku Antarabangsa 2009 (ma'rad kutub dauli) di Kaherah yang akan dibuka setiap hari sehingga 5 Februari ini. Pada sahabat sekalian rebut lah peluang untuk membeli kitab yang diperlukan baik Kitab Turath (kitab lama) atau Kitab Muasarah (kitab semasa). Carilah kitab-kitab yang sukar hendak dicari di kedai-kedai buku biasa.

Kemudian pada 2/2/09, lewat jam 12 malam, trip ke Sinai akan bertolak. Program Printis Puncak Sinai di anjurkan oleh Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta yang akan disertai seramai 44 orang mahasiswa. Semoga kalian selamat dalma perjalanan pergi dan pulang, jangan lupa bawa buah tangan untuk ahli bait (housemate) yer. Trip tersebut akna berlangsung selama 4 malam 3 hari, bermula dari malam 2/2 hingga 5/2/09. Ambik lah pengajaran dari tempat-tempat yang dikunjungi agar ianya memberi manfaat pada diri peserta sekalian.

Dimusim cuti ini juga akan berjalannya program thaqafah @ ilmiah seperti daurah kitab dan juga program mega DPMT iaitu Eminent (nama tahun lepas). Diharapkan para sahabat yang berada di bumi badawi ini dapat sama-sama menjayakan sebarang program yang di anjurkan bagi mengisi masa cuti.

Akal yang sehat terletak pada badan yang sehat.

wassalam..

No comments: