Sunday, June 28, 2009

Minggu Mahabbah Keluarga Tanta (MMKT)

gambar hiasan (piala exco tahun lepas)

salam..

Dah beberapa minggu juga aku x update blog aku ni.. maaf lah yer,sekarang ni agak sibuk ngan tugasan promosi Trip ke MATRUH & SIWA. Dan juga Program MMKT yang sedang berlangsung.

Sudah menjadi tradisi bagi pelajar Malaysia Universiti Al-Azhar cawangan Tanta di bawah teraju Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta (DPMT) akan mengadakan hari keluarga pada cuti musim panas selepas berakhirnya imtihan. Oleh itu pada tahun ini, tarikh yang di pilih oleh AJKT DPMT untuk melaksanakan MMKT ialah pada 27 hingga 29 Jun 2009.

Hari ini hari kedua program berlangsung. Letih badan ini bile menyertai sebahagian acara, almaklumlah dengan badan yang comel dan juga jarang bersukan, membuatkan tulang2 jadi keras, bila bersenam sikit mula lah sakit2 satu badan. hehehe...

Antara acara yang aku masuk ialah : 1) tiup belon sampai pecah edisi berkumpulan (menang) 2) makan buah epal (kalah walaupun aku lah peserta paling besar huhuhhhu..) untuk acara hari ini lak : 1) bola tampar (alhamdulillah menang tapi lom habis lagi) 2) gusti lengan (kalah jugak). 3) Tarik tali (kene paksa main sebab mempunyai badna yang gagah..huhuhu.. alhamdulillah menang)..

Kapten suh masuk pidato, tapi aku terpaksa tolak sebab gayat diri depan orang ramai.. kang mula lah gabra, isi lain cakap lain.. huhuhu.. lingkup jadinya... Sian kat kapten kene cari orang lain di akhir2 masa ni. Maafkan saya yer kapten..

Antara acara yang menjadi sajian setiap kali hari keluarga ianya terbagi kepada 2 bahagian outdoor dengan indoor. Antara acara outdoor ialah bola sepak, bola tampar, sepak takraw, tarik tali dan sukaneka rakyat (tiup tepung,makan epal, lari dalam guni, basikal lambat, lari ikat kaki, tiup belon sampai pecah dan bermacam2 lagi)

Bagi acara indoor lak, seperti biasa debat ala parlimen, pidato, khutbah, pantun, syair, berlakon, khat, ping pong dan macam2 lagi. Alhamdulillah sambutan seperti tahun2 yang sebelumnya amat menggalak kan walaupun ramai juga yang pulang ke tanah air dimusim cuti ni. Ianya juga diserikan lagi dengan penyertaan pelajar2 Perubatan Tanta yang sporting bukan sportrim yer tu untuk kereta..hehehe..

Pada pendapatan dan pandangan saya yang masih clear tanpa cermin mata mahupun cermin muka, objektif untuk MMKT dapat juga terlaksana dengan baik iaiatu merapatkan ukhwah antara sesama pelajar di TANTA baik pelajar agama mahupun pelajar perubatan.

Semoga tradisi ini menjadi amalan yang berterusan di bumi Tanta ini sehinggalah pelajar malaysia yang terakhir berada disini. Aminn...

p/s : bagi kawan2 yang belum menghadiri lagi MMKT, apa tunggu lagi, mai lah YOP.. esok hari last dah rugi wei kalau x datang.. Dan esok juga akan diadakan perasmian penutup dan juga penyampaian hadiah bagi para pemenang...

wassalam...

Thursday, June 18, 2009

Rehlah Matruh Siwa 09

Salam...

sebagaimana yang telah kita semua maklum, saban tahun DPMT akan mengadakan rehlah ke Matruh & Siwa pada cuti musim panas. Dengan ini ingin di maklumkan lagi sekali bahawa DPMT akan menganjurkan Rehlah Saifi Matruh & Siwa 2009 pada 11-14 Julai 2009.

Oleh yang demikian pelajar yang ingin mengikuti TRIP Matruh & Siwa Summer Vacation ini, boleh lah mendaftar kan diri kepada orang2 berikut :

Baharuddin B. Dahlan : 010-8567284
Mohd Ridzuan B Othman : 010-7930842
Mohd Nor Shafiq B. Arshad : 011-6981427

bayaran untuk Rehlah matruh & siwa adalah sebanyak L.E 230. dan deposit sebnyak L.E 50 sebagai tanda konferm pergi. perlu disertakan semasa pendaftaran nama.

bayaran tersebut termasuk, pengangkutan, penginapan, makanan dan tiket2 tempat yang akan dilawati.

antara tempat yang akan di lawati ialah :

* Pantai Agibah (pantai yang dikatakan mempunyai 4 warna)
* hamam cleopatra (cleopatra beach)
* kolam mandi cleopatra
* laut garam.
* kesan oeninggalan matbad iskandar
* jabal mauta @ bukit mayat (kat dalam tu leh tengok mumiya)
* melihat oasis di siwa lembah yang subur di kawasan padang pasir
* peninggalan sejarah kota siwa lama.
* membeli belah di pasar LIBYA.
* berbasikal mengelilingi kawasan marsa matruh.
* mandi manda di pantai ubaid. (air yang jernih dan biru)


antara pemandangan di sana :


pantai ajibah


kolam cleopatra


pandai ubaid


kota siwa lama


jabal mauta


jabal mauta


gambaran kota siwa lama


cleopatra beach


cleopatra beach

dan banyak lagi tempat2 menarik...

apa tunggu lagi.. moh ler daftar sekarang... sementara pendaftaran masih dibuka... untuk mengisi masa kosong cuti anda...

INSYA ALLAH ANDA AKAN BERPUAS HATI.

Monday, June 15, 2009

Selamat Pengantin Baru Wahai Teman



salam...

Kelmarin seorang lagi sahabat aku masa sekolah menengah dulu meninggalkan zaman bujangnya dan menuju ke alam baru, iaitu alam rumah tangga. Kawan aku ni nama dia Firdauz Bin Shukran dan pasangan nya hanya aku ketahui sebagai Lily. Sebab dalam kad jemputan dalam friendster dia tu je yang tercatat hehe.. Yang menariknya perkahwinan dia dibuat secara berpasangan dengan adiknya yang bernama Siti Fairuz binti Shuran (x sure sangat nama betul dia) dan pasangan Ismail.

Tahniah dan selamat pengantin baru aku ucapkan buatmu teman. Nampaknya makin ramai kawan2 aku yang sudah pergi meninggalkan zaman bujang mereka, hanya yang tinggal beberapa kerat je yang masih single, sebab belum tamat lagi pengajian. So pada kawan2 yang masih single and mingle tu, xyah lah risau, insya Allah xlama lagi akan tiba giliran anda. Tapi adakah anda sudah bersedia????

hehehe.. pertanyaan dari aku ini. Memang lah kalau ikut kehendak diri dan melihat usia yang diawal dewasa ini keinginan untuk mendirikan rumah tangga itu membuak2 sahaja. Namun adakah kita benar2 sudah bersedia untuk melaluinya. Kehidupan rumah tangga atau alam perkahwinan ini bukan seperti main pondok2 atau main kawen2 masa zaman budak2 dulu. Yang mana kalau rase bosan atau dah penat nak main boleh berenti dan xnak main dah. Sebaliknya alam rumah tangga ini, sekali kaki melangkah sudah pasti tidak boleh berpatah balik.


Tanggung jawab orang yang sudah berkeluarga juga akan bertambah, dulu kita bertanggung jawab pada diri kita dan kedua ibu bapa sahaja. Namun sekarang kita akan kene tanggung isteri juga termasuk keluarganya sekali jika mampu. Tanggung jawab atauy tugasan sama ada sebagai seorang suami atau seorang isteri itu amat berat, dab juga terkadang agak meletihkan. Namun itu lah erti sebuah keluarga, yang mana ianya ibarat sebuah rumah, yang suami merupakan tiang asas manakala isteri pula sebagai pembantu dan anak2 sebagai pelengkap.

Andai suami tidak jalankan tugasnya dengan baik, sudah pasti isteri akan terbeban dan mungkin anak2 akan menderita, begitu juga sebaliknya jika isteri tidak jalankan kewajipannya dengan baik sudah pasti kehidupan suami dan anak2 akan tidak terurus. Oleh itu, suami dan isteri kenalah tahu peranan masing2 dan cube untuk lakukan kewajipan masing2 dengan sebaik2nya.

bukan lah tujuan aku nak menakut2kan kamu semua untuk berkahwin, tp itu lah realiti yang akan kita hadapi bila sudah berkeluarga. Tapi jangan pulak ade yang x kawen, kalau xkawen pun banyak gak tanggung jawab. Manusia ini mmang hidup dengan tangung jawab dan tugas masing2, so janganlah kita menjadi orang yang lari dari tanggung jawab atau takut untuk mempunyai tanggung jawab.



Kalau xkawen lagi rugi, orang semua ada teman untuk berbahagi dan berkongsi suka dan duka, kita pulak hanya sorang2 je. Maybe akan ada yang cakap, xpe lah aku ade kawan2 yang boleh jadi pendengar setia. Setakat manakah sahabat itu mempunyai masa untuk kita??? kerana jika dia pun sudha berkeluarga maka masanya akan lebih kepada keluarga. Kalau kita cakap pula, xpe lah kan ada adik beradik yang leh berkongsi kasih.. Sama juga, adik beradik kita juga bila sudah berkahwin akan lebih tertumpu pada keluarga mereka. Jadi apa yang ada perlukan ialah seorang pasangan yang mampu untuk menemani anda sepanjang hayat.

Tapi kalau dah kawen mesti akan gaduh2 kan?? itu lumrah kehidupan, kerana kita mempunyai pola pemikiran yang berbeza, kecenderungan minat yang berbeza, sudah pasti akan ada perbezaan. Jadi adatlah kalau ada gaduh sikit2, yang paling penting, bagaimana kita nak jadikan perbezaan itu suatu yang menarik dan juga menjadikan pergaduhan itu tidak dalam tempoh yang lama. So perlulah ada sifat toleransi dan persefahaman. Dengan itu, walaupun gaduh akan cepat semula baik, dan akan terus bahagia.

Akhir sekali kebahagiaan itu tidak akan datang jika kita hanya mengharapkan orang beri pada kita, sebaliknya kebahagiaan itu akan dapat kita nikmati andai kita juga memberi dan berkongsi dengan pasangan kita.

hehee.. sekian sudut motivasi ringkas dari seorang bujang yang wat2 cam pandai je pasal rumah tangga.. huhuhu

wassalam...

p/s : perkahwinan itu suatu ikatan yang suci antara dua hati, peliharalah ia moga akan berterusan hingga ke syurgawi.

* gambar sumbangan kawan aku juga yang merupakan seorang photographer iaitu mohd Farhan bin Mohammad a.k.a Bers..

Muhasabah Imtihan

gambar hiasan

salam..

Alhamdulillah berakhir sudah pertempuran ku di medan peperiksaan, segala rasa sedang bercampur baur ketika ini, rase gembira, takut, risau, penat dan legas bersarang di lubuk hatiku setelah tamatnya peperangan di dewan peperiksaan.

Ada beberapa perkara yang ingin muhasabahkan diri aku sendiri untuk exam kali ini. Hari ini aku exam oral qur'an atau syafawi al-qur'an. Untuk madah al-qur'an ini kami pelajar luar mesir yang bukan berbangsa arab di berikan sedikit keringanan kerana silibus yang perlu kami hafaz lebih sedikit berbanding pelajar arab lain.

Pada sem lepas dan sebelum2 ini, silibus untuk hafazan al-quran ialah 2 juzuk untuk setiap tahun. Maknanya tahun 1, juzuk 1 dan 2. Tahun dua pula tambah 2 juzuk lagi jadi juzuk 1,2,3 dan 4. Tahun 3, juzuk 1,2,3,4,5 dan 6. sampai lah tahun 4 yang menghafaz sehinga juzuk 8. Keempat2 tahun ini nilai nye sama seperti 1 tahun pelajar arab, kerana mereka kene hafaz satu tahun 7 juzuk setengah. Jauhkan beza dia, Alhamdulillah satu keringanan buat kami.

Pada tahun ini pula dan pada tahun2 seterusnya, Universiti Al-Azhar telah buat 1 lagi perubahan silibus, iaitu dilibus al-qur'an dikurangkan menjadi setiap tahun 1 juzuk. So untuk tahun 1 just juzuk 1 sahaja, bila naik tahun dua jadi juzuk 1 dan 2. Satu lagi keringanan untuk kami pelajar yang bukan berbangsa arab.

Muhasabahnya ialah : hehehe... walaupun dikurangkan silibus tapi aku masih juga tidak mampu nak habiskan hafazan kepada silibus yang ditetapkan (ni muhasabah aku sorang je ni). Sekarang ni aku dok tahun 3, so kene hafaz hanya 3 juzuk berbanding 6 juzuk mengikut silibus lama. Tapi itu lah, bila tiada kesungguhan dalam diri, akhirnya walaupun di kurangkan aku tetap xmampu untuk menghabiskan hafazan dengan baik.

Aku rase sebenarnya bukan silibus yang memberatkan untuk menghafaz, tapi kesungguhan diri aku ni ha yang x ada. Padahal tahun lepas aku kene hafaz 4 juzuk masa di tahun dua. Dah kurang 1 juzuk je dari tahun lepas, pun x boleh nak hafaz jugak. Adesss.. teruk kan.

Terkadang aku terasa juga dengan ayat alqur'an yang bermaksud " janganlah kamu menjual ayat2 Allah dengan harga yang sedikit ".. Dalam surah al baqarah beberapa kali ayat ini di ulang. Kita biasa dengar penceramah gunakan ayat ini untuk menggambarkan ahli2 ugama yang tahu akan sesuatu hukum namun menyembunyikannya kerana takut gajinya akan dipotong atau nak cover periuk nasi mereka sehingga sanggup menyembunyikan atau mendiamkan sesuatu yang perlu disampaikan.

Apa yang buat aku terasa dengan ayat tersebut?? ye lah, aku terasa kerana seolah2 aku ini hafaz ayat2 Alqur'an semata2 untuk exam sahaja bukan untuk di ambil iktibar dan dihayati (ini juga aku tujukan pada diri aku). Cube bayangkan dari tahun satu aku dah hafaz 2 juzuk, namun bila habis je imtihan atau exam di sem kedua, lepas syafawi atau oral aku langsung x ulang balik hafazan aku. Akhirnya bila nak exam di sem dua tahun depan baru lah dok terkial2 nak hafaz dan ulang semula. Itu yang aku katakan sebagai menghafaz untuk exam sahaja. Agak2 sama tak gambaran org yang jual alqur'an dengan smebunyikan kebenaran dengan aku yang hafaz qur'an demi untuk exam, yang mana dengan natijah exam yang baik so akan dapat keputusan yang cemerlang dan kerja pun bagus. Sama kan....

Itulah yang perlu aku ubah... insya Allah, pada tahun ini aku akan cuba untuk menjaga hafazan dengan baik bahkan cuba untuk menambah hafazan melebihi silibus yang ditetapkan. Segan jugak bila pelajar arab nia habis belajar azhar derang habis dah 1 qur'an atau 30 juzuk, Aku pulak habis azhar 4 juzuk je.. betapa lemahnya lah aku ini.. semoga aku dapat perbaiki diri dan dapat buat yang terbaik dimasa akan datang...

wassalam...

p/s : muhasabah ini hanya berkaitan dengan aku sahaja, tiada kaitan dengan orang2 lain. harap maklum...

Sunday, June 14, 2009

Update Terbaru Keadaan Fathi Yakan

salam..

terdapat banyak spekulasi yang berlaku tentang kewafatan beliau, ada sebahagian yang menyatakan kematian beliau awal lagi, kemudian disangkal oleh ahli keluarga beliau. Kemudian berita rasmi pemergian beliau telah dikeluarkan semalam. Oleh itu, dengan itu telah benar bahawa Fathi Yakan, sudah pergi meninggalkan kita. Semoga Arwah di tempatkan bersama para syuhada' dan solehin.

berita lanjut mengenai kewafatan beliau :

Terbaru: Berita pengesahan kematian (3 jam selepas penafian)


Akbar Jazeera menyatakan:

Pada hari ini telah wafat pendakwah Islam Dr Fathi Yakan ketua Jabhah Amal Islami di lubnan ketika umurnya menjangkau 77 tahun kerana penyakit yang kronik.

Berita kewafatannya telah dilaporkan pada zuhur hari ini kemudia dinafikan oleh keluarganya dan mereka mengatakan ia dalam keadaan kronik. Kemudian berita kematiannya disahkan selepas itu.

Sumber AFP pula menyatakan:

Pihak Jabhah telah menyatakan bahwa beliau telah wafat pada asar hari ini iaitu 4.45 petang. Jasadnya akan dipindahkan pada pagi Ahad dari Hospital otel deo (timur beirut) ke Tarablas di utara lubnan.

Islamtoday telah menyatakan:

Sebahgian laman web telah melaporkan kematian terlampau cepat (sebelum kematiannya) dan berita ini disahkan palsu sehinggalah datangnya kenyataan rasmi dari pejabat syeikh Fathi Yakan.


Laman yang di pantau beliau daawa.net telah menyatakan:


Jenazah beliau akan disolatkan pada asar hari ahad 21 jamadul akhir 1430 hijrah di Masjid Tinal dan akan dikebumikan di perkubnran keluarga di Babur raml.


Ulasan: ini menunjukkan berita kematiannya pada pagi tadi adalah tidak betul dan syeikh baru meninggal petang tadi.


sementara itu pihak HAMAS dan alqassam di laman webnya telah memberikan ucapan takziah, ia adalah seperti berikut(takziah HAMAS):


بقلوب مؤمنة بقضاء الله وقدره تتقدم حركة حماس من الشعب اللبناني والحركة الإسلامية والأمة العربية والإسلامية بأصدق مشاعر التعزية الأخوية وبخالص المواساة القلبية بوفاة المفكر الكبير والداعية الإسلامي المجاهد الشيخ الدكتور فتحي يكن.

sumber : laman blog salman maskuri

Saturday, June 13, 2009

Berita Tantang Keadaan Fathi Yakan




Berita kematian


Ini adalah berita selepas zuhur hari sabtu 13/6 yg disiarkan di aljazeera.net, qudspress.com, ikhwan-jor.com dan lain-lain. Beritanya adalah seperti berikut:


Pada pagi sabtu, Syeikh Dr Fathi Yakan telah meninggal dunia di hospital di Lubnan setelah mana dimasukkan ke hospital beberapa hari yang lepas kerana menghadapi masalah kesihatan yang teruk. Beliau telah menghembuskan nafasnya terakhir ketika mencapai umur 76 tahun di hospital otel deo.


Berita penafian


Berita ini kemudia dinafikan oleh Jabhah Islami yang diketuai oleh Dr Fathi yakan dan disiarkan dalam alarabiya.com dan berita goggle. Beritanya adalah seperti berikut:


Pejabat Dr fathi yakan telah melaporkan kematian Dr Fathi Yakan. Namun berita ini dinafikan oleh pihak Jabhah Islami yang menyatakan Dr Fathi Yakan dalam keadaan amat kritikal. Pihak Hospital enggan memberi ulasan tentang ini.


Sumber terdekat memberitahu bahwa Dr Fathi dalam keadaan “mati katil”. Jantungnya bersambung dengan alat melalui tabung uji. Kesalahan berita disebabkan kengganan untuk mencabut alat ini disaat-saat akhir.


Dalam Hal ini mufti Tarablas berkata “Tidak ada seorang ulama pun yang memberi fatwa tentang keharusan mencabut tabung uji ini dari pesakit.


Terbaru


Dalam ruangan perkembangan terkini di halaman al-jazeerah telah melaporkan bahwa keluarga Dr Fathi yakan menafikan kewafatannya dan menyatakan bahawa beliau dalam keadaan sangat tenat.


Latar belakang Fathi Yakan


Fathi Yakan dilahirkan di Tarablas pada tahun 1933 dan telah mendapat ijazah kedoktoran dalam pengajian Islam dan Bahasa Arab. Beliau telah terlibat dengan kerja-kerja Islam sejak tahun 50an dan telah menubuhkan Jamaah Islam pada awal 60an. Beliau telah menjawat ketua umum di dalam Jamaah Islam sehinggalah pada tahun 1992.


Pada tahun tersebut beliau telah bertanding dan telah memenangi kerusi parlimen. Beliau kekal sehinggalah pada tahun 1996. Di tahun-tahun kebelakangan ini beliau telah mengetuai jabhah Islami. Beliau telah mengambil peranan penting untuk menghentikan peperangan Mukhayyam Narul Barid di utara Lubnan diantara Tentera Lubnan dan Jamaah Fathul Islami pd tahun 2007.

Beliau telah banyak mengarang buku diantaranya maza ya'ni intiami lil Islam, al-Mutasiqituna fala toriq Da'wah, kaifu nadwu lil Islam dan lain-lain yang melebihi 35 buah buku.


MOGA-MOGA ALLAH MEMANJANGKAN UMUR DR FATHI YAKAN DAN TERUS DAPAT BERJUANG MEMBELA ISLAM


Rujukan: Laman-laman web yang disebut dlm artikel dan lain-lain.

sumber : laman blog salman maskuri

Thursday, June 11, 2009

Kemalangan Pelajar Perubatan Cairo

gambar hiasan

salam...

semalam aku telah mendapat ofline mesej dari kawan2 di mesir dan diberitahu bahawa telah berlaku kemalangan terhadap 5 pelajar perubatan kaherah yang mengakibatkan seorang meninggal ditempat kejadian iaitu Muhammad Ammar Bin Zulkifli, 2 lagi koma dan 2 lagi cedera ringan.. Al fatihah di ucapkan kepada arwah, semoga beliau ditempatkan bersama orang2 yang soleh..

berikut adalah berita lanjut mengenai kejadian...

Kaherah, 11 Jun - 5 pelajar perubatan Kaherah terlibat dalam kemalangan sewaktu pulang dari Ain Sokhna selepas Maghrib malam semalam. Tujuan asal mereka ke sana untuk meninjau tempat sempena Rehlah Gen6 28 Jun ini.

Kenderaan yang dinaiki mereka diceritakan terbabas sewaktu cuba memotong sebuah lori akibat hilang kawalan lalu melanggar pembahagi jalan dan terbalik. 3 mangsa yang berada di bahagian belakang cedera parah.

Allahyarham Muhammad Ammar b Zulkifli, meninggal dunia di tempat kejadian manakala 2 lagi cedera parah. Mangsa-mangsa dibawa ke Hospital Suez Al-Am sebelum dihantar ke Hospital Kasr El Ainy kerana kekurangan kemudahan.

Abdul Rahman b Ramdzan dilaporkan telah sedarkan diri manakala Akram Abdul Kadir masih koma. Abdul Rahman patah lengan kanan, dan Akram didapati mempunyai darah beku di bahagian otak. Kedua-dua mereka dimasukkan ke bilik pembedahan jam 8 pagi tadi.

Jenazah Ammar tiba di Hospital Zahra' Abbasiah pagi tadi untuk diuruskan. Solat jenazah akan diadakan di Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah selepas Zohor nanti. Allahyarham akan dihantar pulang ke Malaysia esok pagi. Mereka yang mempunyai sebarang hutang piutang diharapkan dapat menuntut daripada waris Allahyarham dan dihalalkan segala salah dan silap.

2 lagi mangsa, Muhamad Fitri Tokiran dan Saif Jamaluddin hanya mengalami kecederaan ringan dan dibenarkan pulang. Saif masih ditahan di balai polis Suez untuk soal siasat dan akan dibenarkan pulang ke Kaherah tengah hari nanti - mediaPERUBATAN

sumber : perubatan.org

Tuesday, June 9, 2009

Exam yang meletihkan...

gambar hiasan


Salam..

apa khabar ek korang sume?? semoga sehat2 sejahtera lah hendaknya.. he3, lama dah aku x memblog semenjak masuk zon tidak bebas nie. Aku exam mulai 17 may sampailah 11 jun 2009, dekat sebulan gak lah ngadap buku and jadi ulat buku,he3..

Bagus jugak ade exam nie,membuatkan aku jadi rajin sikit nak katamkan 1 kitab, utk persiapan exam, walaupun xde lah smapai habis, mesti ade yang xsempat habis, namun aku tawakkal je pi exam. he3.. alhamdulillah, cam biasa ada yang boleh jawab ngan mudah, ade gak yang membuatkan dok termenung melayan blues dalam dewan exam.. mana tak nye, satu kitab kene baca, soalan 2 @ 3 je. Pastu kekadang bentuk umum, yang perlukan huraian yang panjangnya macam cerpen.. mau x termenung kat situ.. he3..

sudah 11 paper yang aku lalui.. ade lagi 1 paper je lagi.. tapi semangat nak exam semakin luntur, bak baju yang terkena clorox.. impak maksima dari kawan2 aku yang lain dah habis exam pun,he3.. semua student baik syariah, kuliah qur'an mahupun sebahagian besar dak2 usuluddin dah habis exam, tinggal kos aku je yang xhabis lagi.. rase tertekan je, cam kene lenyek ngan bantal golek je rasenye.. hhuhuhu..

mana taknye tertekan, kita dok lagi ngadap kitab, derang dah de yang jalan pi umah2 kawan kat daerah lain, pastu adelak yang dah siap2 beli barang utuk pulang ke Malaysia, ade lak yang dok main bola je kat padang nak releskan tensen.. Tapi aku maish juga setia ngan kitab.. xpe lah, sesungguhnya Allah itu bersama orang2 yang sabar..

so came on baha.. u can do it. gambate, chaiyok and all the best for u.. he3, itu je lah yang aku katakan dalam hati utk terus membakar dan memanaskan enjin aku, agar x mati di tengah jalan, kalau lah mati tengah jalan, mau menangis aku bile kuar result nanti.. hehe.. Ape2 pun, kepada dak2 akidah falsafah tahun 3, teruskan usaha anda utk last paper hari khamis nie, pastu kita akan ade Oral Qur'an lak.. abih je 2 benda nie, Alhamdulillah habis sudah tempoh ujian yang begitu getir ini.. semoga kita sama2 naik ke tahun 4.. amin....

pas exam, banyak dah plan yang aku rancang, 1st sekali nak pi tengok pantai untuk melegakan urat2 yang menegang di otak2 aku ni. Pastu nak ziarah uamh kawan2 yg dah lama x pi umah derang. DPMT lak, dalam akhir bulan 6 sudah ade aktiviti sukan untuk student TANTA mereleskan tensen. Leh lah lepaskan geram kat bola tu, tapi ingat, bersukan tu biar berhati2 agar tiada kecederaan yang teruk berlaku.. safety first ok..

ok lah takat nie je dulu, luahan perasaan orang yang masih belum habis exam.. doakan aku berjaya yer.. thanksss...

wassalam....

p/s : kawan2 usuluddin tahun 05/06, anda semua dijemput ke rumah kawan arab HAMID untuk meraikan perkahwinan beliau pada 21/6 ni.. moh ler kite pi beramai2...