Friday, May 2, 2008

Tanda Allah Sayangkan Kita

salam...

ape kaba anda semua? hari ni aku nak berkongsi sedikit dengan korang semua tentang "Tanda Allah Sayangkan Kita". Cukup meluas dan banyak sebenarnya tanda-tanda Allah sayangkan hambanya tapi aku ambik sedikit sahaja dariada yang banyak itu untuk kita berkongsi dan renungkan.

Apakah antaran tanda-tanda Allah sayangkan kita :

Yang pertama, jika Allah sayangkan kita Allah akan uji kita dengan pelbagai dugaan agar kita tidak lupa kepada-NYA. Kerana orang yang sentiasa diuji oleh Allah pasti akan sering merintih dan mengadu kepada Allah didalam doanya. Manakala ramai orang yang tidak di uji oleh Allah menjadi leka dan lalai dengan kemewahan, kekuasaan, kecantikan dan sebagainya. Oleh itu andainya anda sedang di uji dengan pelbagai masalah, sebenarnya Allah amat sayangkan anda.

Yang kedua, tanda Allah sayangkan kita ialah apabila kita nak lakukan maksiat ataupun sesuatu perkara yang tidak baik, ada sahaja yang menghalang kita dari terus melakukannya. Contohnya, seseorang yang ingin pergi ke disko atau "clubbing" buat pertama kalinya kerana di ajak oleh rakannya, tiba-tiba dalam perjalanan kereta tersebut rosak ataupun berlaku apa jua sebelum sampai ke tempat yang dituju bermakna Allah tidak mahu kita terus kan tujuan kita untuk melakukan maksiat atau kemungkaran kerana Allah sayang pada kita.

Yang ke tiga, kalau kita lakukan sesuatu perkara dan pekerjaan, Allah akan permudahkan tugas dan kerja tersebut seperti ada sesuatu yang menolong kita dalam menyelesaikannya (bukan pekerjaan maksiat dan kemungkaran). Itu bermakna Allah sayangkan kita.

Allah akan menyayangi orang yang menyayangi-NYA, yang beriman dan beramal soleh. Oleh itu jangan lah sampai kita leka dan lalai dari terus melaksanakan tugas kita sebagai seorang hamba di muka bumi ini.

p/s : semoga berjaya kepada semua sahabat-sahabiah yang akan menempuh final exam tak lama lagi.. semoga diberikan kejayaan kepada semua.

No comments: