Tuesday, May 27, 2008

Coretan Dariku

Salam..

Hampir 2 minggu aku menyepi tanpa "update" blog aku ini, maaf lah, sekarang ini demam peperiksaan sedang melanda pelajar-pelajar Universiti Al-Azhar, masing-masing dengan gaya tersendiri dalam study, ada yang study gorup, ada yang suke belajar sorang-sorang ade pulak yang suka belajar tanpa tidur diwaktu malam. Apa pun cara mereka "study" hara[pan mereka semua ialah berjaya dalam exam, so di kesempatan ini aku ingin mengucapkan "selamat imtihan" dan mendoakan agar kalian semua berjaya dengan cemerlang.

Dalam tempoh 2 minggu ini, dah 3 paper aku lalui, bermacam-macam reaksi muka kawan-kawan seperjuangan setelah keluar dari dewan peperiksaan, ade yang berwajah ceria (mungkin apa yang dia baca keluar), ada jugak yang berwajah selamba (wat-wat cool kot) dan jugak yang mengeluh (maybe soalan di luar jangkaan). Apa pun reaksi mereka, mereka semua telah buat sehabis baik, oleh itu sekarang perlu teruskan persediaan untuk menghabiskan exam dan juga tawakal serta banyak berdoa kepada Allah, insya Allah kejayaan menjadi milik kita bersama.

Dalam boring-boring aku study, sesekali aku jenguk sebentar di ruang sahabat maya (friendster), tak tahu mengapa aku menjadi teringin melihat atau mengimbau kembali kawan-kawan sekolah menengah dulu. Sudah hampir 6 tahun masa berlalu semenjak aku melangkah keluar dari sekolah menengah itu, sudah hampir 6 tahun juga aku berpisah dengan teman-teman lama, so sesekali dengan kemudahan yang ada aku ingin melihat apa khabar dan cerita mereka sekarang ini.

Dengan berlalunya masa, berlaku lah banyak perubahan pada manusia. Begitu juga aku dan teman-teman ku dulu, ye lah, dulu masih duduk di alam remaja, di alam cinta monyet, sekarang ini dah masuk ke alam dewasa, masing-masing sedang mencari pasangan untuk menjadi suri dan sura hidup masing, teman perjalanan sepanjang hayat. Mungkin kerana itu ramai yang memamerkan gambar mereka berdua-duaan dengan pasangan masing-masing.

Maybe bagi mereka benda itu menjadi satu kebiasaan di zaman cyber ini, tak perlu menjadi rahsia, semuanya perlu di kongsi bersama. Andai yang disebelah atau disisi mereka itu suami @ isteri sudah pasti tiada siapa yang akan marah atau melarangnya. Namun yang mereka panggil papa, darling, sayang, mama dan sebagainya hanyalah sekadar pakwe @ makwe sahaja. Yang belum tentu menjadi suami @ isteri mereka, yang mungkin esok atau lusa apabila terjumpa dengan orang lain yang lebih hensem, lawa, macho dan cute, kemungkinan hati mereka akan berpaling, kerana tiada ikatan yang mampu menghalang dia untuk pergi meninggalkan kita.

Ikatan sebagai kekasih, pakwe @ makwe tidak sekuat ikatan suami isteri, yang mana andai dia meninggalkan kamu, kamu hanya mampu dok frust menonggeng je, kamu tak boleh menuntut apa-apa darinya walaupun kamu telah korbankan segalanye kepadanya hatta maruah dan mahkota diri kamu. Yang tinggal pada kamu mungkin hanya penyesalan, kerana telah memberi kesmuanya kepadanya. Zaman sekarang ini, ramai wanita yang sanggup menyerahkan badannya semata-mata untuk mendapatkan cinta dari seorang lelaki, dan lelaki pula sanggup menyerahkan cintanya hanya kerana mahu menikmati tubuh wanita. Oleh itu berhati-hatilah, kerana sekali anda kehilangan maruah anda ianya tidak akan kembali lagi.

Andainye hubungan kalian serius, dan memang ada niat untuk berkahwin dan hidup bersama, suruhlah sidia masuk meminang, atau bagi anda yang lelaki, kalau kamu serius mencintainya beritahulah kepada mak dan ayahmu untuk masuk meminang dia. Biar hubungan kalian menjadi sah dan suci di mata penduduk langit dan juga menjadi tangisan berdarah bagi saitan kerana mereka sudah tidak boleh lagi menggoda kalian berdua untuk melakukan dosa kepada Tuhanmu. Memang bukan semua antara kalian yang berbuat demikian, tapi dikhawatiri apabila sudah sering bersama maka tidak dapat melarikan diri dari pujukan saitan.

Kembali semula kepada kawan-kawan ku sekalian, memang perubahan masa akan membuatkan diri kita juga berubah, namun biarlah perubahan itu kearah yang di redhai Allah. Aku sayang dan rindu kepada kalian, oleh itu hanya nasihat yang mampu aku berikan, kerana kalian semua sudah dewasa dan boleh berfikir dengn baik, kalian telah lama meninggalkan zaman mumayyiz sekarang ini sudah boleh jadi ibu atau bapa dah. Oleh itu fikirlah dengan fikiran yang matang.

Sekadar renungan dariku buat kalian semua... maaf andai ada yang tidak berkenan dengan ayat-ayat yang aku lontarkan, sekadar ayat orang yang juga seperti kalian.. semoga jalinan ukhawah dan persahabatan yang kita pernah jalinkan kekal selamanya..

dari sahabatmu...

No comments: