Wednesday, May 14, 2008

Muhasabah Imtihan (exam)


salam...

Exam semakin hampir, tapi aku masih lagi wat cam tak de perasaan je nak menghadapinya, padahal niat dihati mahu skor dengan baik setiap kali exam. Kenape ek jadi macam ni?? kalau aku tanya korang sume, mesti korang kata "macam mana nak skor kalau malas study..." dan kebiasaannya aku hanya menjawab dengan senyuman.

Semua manusia pasti mempunyai keinginan untuk berjaya didalam apa yang mereka lakukan seperti kerjaya, rumahtangga, pelajaran, dan sebagainya. Namun bukan mudah untuk berjaya didalam sesuatu, perlukan usaha yang jitu dan mantap, terkadang memakan masa yang lama dan panjang.

Macam kita nak makan nasi, kalau kita halusi kejadian nasi maka kita akan nampak peluh dan usaha para petani yang menanamnya, yang menjaganya dari gannguan serangga, higgan beberapa bulan baru lah padi tersebut masak dan boleh dituai. Selepas dituai dan diasingkan isi dengan hampas padi, baru lah ianya dihantar kekilang-kilang untuk dibersihkan dan di bungkus untuk pemasaran. Akhir sekali baru dibeli dan dimasak oleh kita sekalian untuk dimakan. Nampak kan betapa kejadian nasi itu memerlukan usaha yang berat dari para pesawah barulah kita dapat memakannya setiap hari.

Moral of story.. kejayaan yang kita impikan ini bukan lah sesuatu yang boleh datang bergolek, sebaliknya perlu dicari dan ada usaha mendapatkannya. Seseorang yang ingin memakan nasi tanpa melakukan usaha untk memasak beras, akhirnya keinginannnya itu hanyalah tinggal keinginan sahaja yang tidak akan menjadi kenyataan kerana tanpa usaha.

Cukup lah sekadar ini muhasabah untuk diri aku yang malas ini, semoga Allah memberi hidayah untuk berubah, dan aku pun akan cube-cube gak merajinkan diri. Dan aku harap korang pun jangan lah jadi malas cam aku ni. Salam imtihan buat semua, semoga diberikan kejayaan yang cemerlang..

p/s : orang yang suka makan nasi belum tentu boleh berjaya dalam exam kalau tak study :)


2 comments:

ahib0205 said...

takde apa sbb melainkan diri sendiri... cayok2... pk, tak stdy kalo leh jawab, takde hal lah :)

penulis cyber said...

betul..betull..betul.. (tiru upin & ipin).. doakan agar diri dapat mengubah nya.. :)