Monday, June 15, 2009

Selamat Pengantin Baru Wahai Teman



salam...

Kelmarin seorang lagi sahabat aku masa sekolah menengah dulu meninggalkan zaman bujangnya dan menuju ke alam baru, iaitu alam rumah tangga. Kawan aku ni nama dia Firdauz Bin Shukran dan pasangan nya hanya aku ketahui sebagai Lily. Sebab dalam kad jemputan dalam friendster dia tu je yang tercatat hehe.. Yang menariknya perkahwinan dia dibuat secara berpasangan dengan adiknya yang bernama Siti Fairuz binti Shuran (x sure sangat nama betul dia) dan pasangan Ismail.

Tahniah dan selamat pengantin baru aku ucapkan buatmu teman. Nampaknya makin ramai kawan2 aku yang sudah pergi meninggalkan zaman bujang mereka, hanya yang tinggal beberapa kerat je yang masih single, sebab belum tamat lagi pengajian. So pada kawan2 yang masih single and mingle tu, xyah lah risau, insya Allah xlama lagi akan tiba giliran anda. Tapi adakah anda sudah bersedia????

hehehe.. pertanyaan dari aku ini. Memang lah kalau ikut kehendak diri dan melihat usia yang diawal dewasa ini keinginan untuk mendirikan rumah tangga itu membuak2 sahaja. Namun adakah kita benar2 sudah bersedia untuk melaluinya. Kehidupan rumah tangga atau alam perkahwinan ini bukan seperti main pondok2 atau main kawen2 masa zaman budak2 dulu. Yang mana kalau rase bosan atau dah penat nak main boleh berenti dan xnak main dah. Sebaliknya alam rumah tangga ini, sekali kaki melangkah sudah pasti tidak boleh berpatah balik.


Tanggung jawab orang yang sudah berkeluarga juga akan bertambah, dulu kita bertanggung jawab pada diri kita dan kedua ibu bapa sahaja. Namun sekarang kita akan kene tanggung isteri juga termasuk keluarganya sekali jika mampu. Tanggung jawab atauy tugasan sama ada sebagai seorang suami atau seorang isteri itu amat berat, dab juga terkadang agak meletihkan. Namun itu lah erti sebuah keluarga, yang mana ianya ibarat sebuah rumah, yang suami merupakan tiang asas manakala isteri pula sebagai pembantu dan anak2 sebagai pelengkap.

Andai suami tidak jalankan tugasnya dengan baik, sudah pasti isteri akan terbeban dan mungkin anak2 akan menderita, begitu juga sebaliknya jika isteri tidak jalankan kewajipannya dengan baik sudah pasti kehidupan suami dan anak2 akan tidak terurus. Oleh itu, suami dan isteri kenalah tahu peranan masing2 dan cube untuk lakukan kewajipan masing2 dengan sebaik2nya.

bukan lah tujuan aku nak menakut2kan kamu semua untuk berkahwin, tp itu lah realiti yang akan kita hadapi bila sudah berkeluarga. Tapi jangan pulak ade yang x kawen, kalau xkawen pun banyak gak tanggung jawab. Manusia ini mmang hidup dengan tangung jawab dan tugas masing2, so janganlah kita menjadi orang yang lari dari tanggung jawab atau takut untuk mempunyai tanggung jawab.



Kalau xkawen lagi rugi, orang semua ada teman untuk berbahagi dan berkongsi suka dan duka, kita pulak hanya sorang2 je. Maybe akan ada yang cakap, xpe lah aku ade kawan2 yang boleh jadi pendengar setia. Setakat manakah sahabat itu mempunyai masa untuk kita??? kerana jika dia pun sudha berkeluarga maka masanya akan lebih kepada keluarga. Kalau kita cakap pula, xpe lah kan ada adik beradik yang leh berkongsi kasih.. Sama juga, adik beradik kita juga bila sudah berkahwin akan lebih tertumpu pada keluarga mereka. Jadi apa yang ada perlukan ialah seorang pasangan yang mampu untuk menemani anda sepanjang hayat.

Tapi kalau dah kawen mesti akan gaduh2 kan?? itu lumrah kehidupan, kerana kita mempunyai pola pemikiran yang berbeza, kecenderungan minat yang berbeza, sudah pasti akan ada perbezaan. Jadi adatlah kalau ada gaduh sikit2, yang paling penting, bagaimana kita nak jadikan perbezaan itu suatu yang menarik dan juga menjadikan pergaduhan itu tidak dalam tempoh yang lama. So perlulah ada sifat toleransi dan persefahaman. Dengan itu, walaupun gaduh akan cepat semula baik, dan akan terus bahagia.

Akhir sekali kebahagiaan itu tidak akan datang jika kita hanya mengharapkan orang beri pada kita, sebaliknya kebahagiaan itu akan dapat kita nikmati andai kita juga memberi dan berkongsi dengan pasangan kita.

hehee.. sekian sudut motivasi ringkas dari seorang bujang yang wat2 cam pandai je pasal rumah tangga.. huhuhu

wassalam...

p/s : perkahwinan itu suatu ikatan yang suci antara dua hati, peliharalah ia moga akan berterusan hingga ke syurgawi.

* gambar sumbangan kawan aku juga yang merupakan seorang photographer iaitu mohd Farhan bin Mohammad a.k.a Bers..

No comments: