Monday, June 15, 2009

Muhasabah Imtihan

gambar hiasan

salam..

Alhamdulillah berakhir sudah pertempuran ku di medan peperiksaan, segala rasa sedang bercampur baur ketika ini, rase gembira, takut, risau, penat dan legas bersarang di lubuk hatiku setelah tamatnya peperangan di dewan peperiksaan.

Ada beberapa perkara yang ingin muhasabahkan diri aku sendiri untuk exam kali ini. Hari ini aku exam oral qur'an atau syafawi al-qur'an. Untuk madah al-qur'an ini kami pelajar luar mesir yang bukan berbangsa arab di berikan sedikit keringanan kerana silibus yang perlu kami hafaz lebih sedikit berbanding pelajar arab lain.

Pada sem lepas dan sebelum2 ini, silibus untuk hafazan al-quran ialah 2 juzuk untuk setiap tahun. Maknanya tahun 1, juzuk 1 dan 2. Tahun dua pula tambah 2 juzuk lagi jadi juzuk 1,2,3 dan 4. Tahun 3, juzuk 1,2,3,4,5 dan 6. sampai lah tahun 4 yang menghafaz sehinga juzuk 8. Keempat2 tahun ini nilai nye sama seperti 1 tahun pelajar arab, kerana mereka kene hafaz satu tahun 7 juzuk setengah. Jauhkan beza dia, Alhamdulillah satu keringanan buat kami.

Pada tahun ini pula dan pada tahun2 seterusnya, Universiti Al-Azhar telah buat 1 lagi perubahan silibus, iaitu dilibus al-qur'an dikurangkan menjadi setiap tahun 1 juzuk. So untuk tahun 1 just juzuk 1 sahaja, bila naik tahun dua jadi juzuk 1 dan 2. Satu lagi keringanan untuk kami pelajar yang bukan berbangsa arab.

Muhasabahnya ialah : hehehe... walaupun dikurangkan silibus tapi aku masih juga tidak mampu nak habiskan hafazan kepada silibus yang ditetapkan (ni muhasabah aku sorang je ni). Sekarang ni aku dok tahun 3, so kene hafaz hanya 3 juzuk berbanding 6 juzuk mengikut silibus lama. Tapi itu lah, bila tiada kesungguhan dalam diri, akhirnya walaupun di kurangkan aku tetap xmampu untuk menghabiskan hafazan dengan baik.

Aku rase sebenarnya bukan silibus yang memberatkan untuk menghafaz, tapi kesungguhan diri aku ni ha yang x ada. Padahal tahun lepas aku kene hafaz 4 juzuk masa di tahun dua. Dah kurang 1 juzuk je dari tahun lepas, pun x boleh nak hafaz jugak. Adesss.. teruk kan.

Terkadang aku terasa juga dengan ayat alqur'an yang bermaksud " janganlah kamu menjual ayat2 Allah dengan harga yang sedikit ".. Dalam surah al baqarah beberapa kali ayat ini di ulang. Kita biasa dengar penceramah gunakan ayat ini untuk menggambarkan ahli2 ugama yang tahu akan sesuatu hukum namun menyembunyikannya kerana takut gajinya akan dipotong atau nak cover periuk nasi mereka sehingga sanggup menyembunyikan atau mendiamkan sesuatu yang perlu disampaikan.

Apa yang buat aku terasa dengan ayat tersebut?? ye lah, aku terasa kerana seolah2 aku ini hafaz ayat2 Alqur'an semata2 untuk exam sahaja bukan untuk di ambil iktibar dan dihayati (ini juga aku tujukan pada diri aku). Cube bayangkan dari tahun satu aku dah hafaz 2 juzuk, namun bila habis je imtihan atau exam di sem kedua, lepas syafawi atau oral aku langsung x ulang balik hafazan aku. Akhirnya bila nak exam di sem dua tahun depan baru lah dok terkial2 nak hafaz dan ulang semula. Itu yang aku katakan sebagai menghafaz untuk exam sahaja. Agak2 sama tak gambaran org yang jual alqur'an dengan smebunyikan kebenaran dengan aku yang hafaz qur'an demi untuk exam, yang mana dengan natijah exam yang baik so akan dapat keputusan yang cemerlang dan kerja pun bagus. Sama kan....

Itulah yang perlu aku ubah... insya Allah, pada tahun ini aku akan cuba untuk menjaga hafazan dengan baik bahkan cuba untuk menambah hafazan melebihi silibus yang ditetapkan. Segan jugak bila pelajar arab nia habis belajar azhar derang habis dah 1 qur'an atau 30 juzuk, Aku pulak habis azhar 4 juzuk je.. betapa lemahnya lah aku ini.. semoga aku dapat perbaiki diri dan dapat buat yang terbaik dimasa akan datang...

wassalam...

p/s : muhasabah ini hanya berkaitan dengan aku sahaja, tiada kaitan dengan orang2 lain. harap maklum...

No comments: