Tuesday, April 8, 2008

Muhasabah Diri


salam..

Bagaikan meludah ke langit lalu terpalit pada muka sendiri, mungkin itu peribahasa yang sesuai bagi mereka yang hanya tahu memberi nasihat, mengajar, bercakap tentang sesuatu tetapi tidak melakukannya. Ataupun lebih glamor sebutannya di kalangan remaja zaman ini sebagai " cakap tak serupa bikin ".

Jika kita perhatikan persekitaran kita ramai orang-orang seperti itu yang tahu hanya cakap tentang sesuatu namun dia sendiri tidak melakukannya ataupun dia menegah sesuatu sebaliknya dia juga yang melakukannya. Dalam Al-Qur'an Allah berfirman : " kenapa kamu katakan sesuatu yang tidak kamu lakukan ". Perbuatan ini jelas diambil berat didalam islam, sebaiknya apa yang kita perkatakan hendak lah kita juga melakukannya ataupun kita menjadi contoh terhadap apa yang kita katakan.

Namun adakah itu menjadi alasan mengapa kita tidak berdakwah? , tidak berani tegur kawan yang melakukan kesilapan?, tidak perlu memberikan nasihat kepada kebaikan?.. sudah tentu tidak, bahkan didalam islam digalakkan pula untuk kita " menyeru kepada kebaikan dan menegah kemungkaran".

Jadi apa yang harus kita lakukan??? keadaan diatas seolah-olah kita tersepit dalam dua keadaan yang amat rumit. Bak kata pepatah " Ditelan mati emak, diluah mati bapak". Kalau anda semua berada didalam keadaan tersebut, apakah yang anda akan lakukan??? memilih untuk mendiamkan diri ataupun berdakwah dengan apa yang anda sendiri belum lakukan??

Jawapannya terdapat didalam kalam hukamak ( tidak pasti sama ada ia hadis @ bukan, untuk berjaga-jaga aku gunakan kalam hukamak, namun andai ada antara sahabat sekalian yang tahu sila perbetulkan ) " Perbaiki diri kamu dan dalam masa yang sama sampaikan dakwah kepada orang lain ". Jika kita berada didalam keadaan demikian, langkah yang terbaik ialah dengan cara kita cuba untuk memperbaiki diri kita dengan apa yang kita cuba dakwah, namun dakwah tetap perlu disampaikan.

Insya Allah dengan adanya perubahan yang kita lakukan maka kita tidak termasuk didalam golongan yang Allah sebutkan didalam Al-Qur'an dan tidak juga kita lari dari menjalankan kewajipan kita sebagai khalifah dimuka bumi @ sebagai umat yang terbaik yang digelarkan oleh Allah keatas kita. Namun untuk menjadi umat yang terbaik, terpundak 2 tugas dibahu sekalian umat Muhammad, iaitu Amar ma'ruf dan Nahi mungkar.
Renung-renungkan lah.. adakah kita hendak terus leka atau cuba perbaiki diri.. sekadar muhasabh buat diri ini yang sering tenggelam timbul seiring bertambah kurangnya iman didada.

Wassalam...

No comments: