Saturday, June 21, 2008

Aku Semakin Tua

Alhamdulillah 2 hari lepas, genaplah usiaku 23 tahun. Sedar ataupun tidak sudah 23 tahun aku hidup dimuka bumi Allah ini, semakin meningkat usiaku, semakin "mati" itu menghampiri aku. Tapi sebagai manusia aku sering alpa dan leka seolah2 terasa bahwa masih panjang lagi tempoh ekhidupan ku di muka bumi ini. Ye lah, kan umat nabi muhammad usianya dalam lingkungan 60-70 tahun sahaja. Kalau sekarang 23 masih ade baki 40 tahun lebih kurang, hehe..

Tapi itu andainya dikira dengan pemikiran yang telah ditetapkan kita akan hidup lama. Akan tetapi mati itu tiada siapa yang tahu waktunya, dan ianya datang tidak cepat ataupun lambat walaupun hanya sesaat. Mati juga tidak kenal usia, apabila tiba masa yang telah ditentukan, maka akan datanglah malaikat izrael untuk mencabut nyawa baik kepada orang tua, orang muda, lelaki, perempuan, dewasa mahupun kanak-kanak. Tidak kira masa dan tempatnya, pasti ianya akan berlaku jua.

Oleh yang demikian jangan sangka usia yang muda pasti akan hidup lebih lama dari orang yang telah tua, manalah tau kita yang jalan dulu dari mereka. Boleh dikatakan sekarang ini hampir 80% umat islam diseluruh dunia telah terkena penyakit "wahan" sebagaimana yang disebutkan didalam hadis Rasulullah S.A.W. Apakah dia WAHAN itu?? WAHAN adalah penyakit cintakan dunia dan takutkan mati. Kalau kita tengok dari sudut makna sahaja kita sudah nampak kan betapa ramainye umat islam kini berlumba2 didalam mencari kesenangan hidup didunia tetapi semakin kurang pula yang berlumba-lumba untuk beribadah kepada Allah. Oleh kerana sayangkan harta dan kemewahan dunia, maka hati2 mereka pasti akan terdetik rasa takut untuk mati kerana masih belum puas lagi menikmati kehidupan.

Ye lah, kalau dah mati harta yang bertimbun-timbun semuanya sudah tak berguna lagi, hanya akan dibahagi-bahagikan kepada waris yang masih hidup. Kalau harta tersebut ditanam sekali didalam kubur bersama simati seperti yang dilakukan terhadap raja-raja zaman dahulu, nescaya harta-harta itu tidak akan membawa manfaat sedikit pun kepada simati. Yang akan menemani simati hanyalah amalannya. Kalau banyak amal solehnya maka si penemannya itu dalam keadaan baik dan wangi, namun sebaliknya jika amal ibadahnya kurang bahkan maksiatnya yang banyak, maka sipenemannya juga berada dalam keadaan hodoh dan juga berbau busuk.

Oleh itu, renung-renungkan lah wahai teman, mati itu tak mengenal usia, jadi sediakan bekalanmu. Dan ingatlah dunia ini hanya tempat persinggahan yang sementara untuk kita mencari bekal seberapa banyak yang boleh agar di destinasi seterusnya kita dapat hidup dengan selesa. Andainya kita diberi kemewahan didunia ini, ingatlah ianya hanya pinjaman sementara dana akn ditanyakan kemanakah kita gunakan segala harta dan kekayaan kita. Oleh itu belanjakan lah harta kita kejalan Allah sebagai modal untuk kita membina mahligai disyurga Allah kelak..

Berilah peringatan, kerana dengan memberi ingatan akan memberikan manfaat kepada orang-orang beriman. Dan sesungguhnya manusia itu berada didalam kerugian melainkan orang-orang yang beramal soleh, dan berpesan-pesanan kepada kebenaran dan juga berpesan-pesanan kepada kesabaran...

No comments: