Thursday, May 21, 2009

Tips Study Last Minutes

gambar hiasan

salam...

apa khabar korang sume.. semoga berada dalam keadaan sehat lah hendaknya.. huhu.. aku sehat cume kepala dalam keadaan mendidih nie, disebabkan exam yang bertalu2 dalam minggu nie.. Alhamdulillah dah 3 paper berlalu.. ade lagi 9 paper menunggu.. Semoga dipermudahkan.

Ok kali ni, aku nak kongsi tips bagi mereka2 yang suke study last minit cam aku nie.. huhuhu.. yang study awal boleh gak amalkan, cume yang sudah x bergelar pelajar je xboleh nak amalkan.. tips nya adalah seperti berikut :

1) pastikan malam exam korang tidur.. kalau xcukup pun xpe, yang penting mesti tido untuk bagi otak rehat setelah menyental dengan banyaknya.. Kenapa mesti tido?? sebab kalau korang xtido, nanti bila kat dewan peperiksaan mata korang akan jadi ngantuk, dan secara otomatiknya fokus korang untuk menjawab exam jadi berkurangan dan boleh menyebabkan korang "blank" x ingat apa yang korang baca.. untuk itu rehat kan otak dengan tido amat penting.

2) masa korang baca buku, jangan tengok2 helaian belakang.. kerana korang akan rase tensen dan tertekan, bila tengok banyak lagi yang xbaca padahal masa dah suntuk.. bila dah rase tertekan, mula lah malas nak baca atau jadi kurang tumpuan untuk memahami apa yang sedang dibaca sebab otak dok fikir.. "alamak banyak lagi ni... cam mana nie.. waaaaaa... :'( " oleh itu korang kene rileks sambil baca dan fokus pada apa yang dibaca.. biar lah kita baca setakat yang mampu asalkan kita faham.. jangan kejar bnyak baca, last2 xhingat satu apa pun.. rugiieee...

3) berada di tempat exam awal, untuk mengelak kan korang terkejar2 dan kelam kabut bila lewat sampai. Bila dah lewat ngan terkejar2, mula lah rase penat dan termengah2, dan akan lupa apa yang dibaca kerana dok kalut fikir nak cepat dan terkejar2... seelok2nye sampai awal.. so boleh gak tenangkan otak ataupun belek2 sikit lagi nota secara ringkas..

4) apabila menuggu di tempat exam, pastikan korang hanya ulang secara ringkas sahaja apa yang korang baca. jangan sumbat dengan benda yang baru, yang korang xbaca lagi. Sebab bila korang sumbat benda baru kat otak.. nanti otak hanya dapat ingat dengan jelas benda baru tersebut sahaja.. dan apa yang kita dah baca semalam akan lupa dan jadi kabur.. kalau boleh masa nie, xyah tengok nota pun xpe.. wat2 macam dah bersedia je, dan cube reverse bacaan korang just dalam minda dalam keadaan tenang, bila korang tenang, insya Allah korang boleh ingat apa yang dibaca semalam..

5) setelah berusaha dengan terkial2 dan bersungguh2, untuk wat persiapan dimalam hari atau hari sebelumnya.. maka sebelum mulakan exam, pastikan anda membaca doa.. ye lah, kita hanya mampu berusaha, yang memberi kejayaan pada kita adalah Allah.. so jangan sombong untuk berdoa.. kita yang ruugi..

ok sekadar tu sahaja tips dari aku... itu dari pengalaman aku lah kan.. kalau kornag rase xsesuai ngan jiwa korang abaikan je.. :) ataupun boleh wat tipss masing2...

p/s : sebaik2nya kita buat persediaan awal, aku memang selalu niat camtu, tapi xpenah berjaya.. huhuhu :p

No comments: