Sunday, June 15, 2008

Muhasabah Diri Sebelum Pulang

Salam...

sudah dua minggu imtihan berlalu, sudah dua minggu juga aku duduk tidak buat apa kerana cuti musim panas sudah pun bermula. Dalam keadaan panas yang agak membahang membuatkan kehidupan aku agak kurang selesa, meskipun sudah hampir tiga tahun aku cuba membiasakan iklim di mesir ini, namun ianya masih belum begitu stabil lagi. Saban tahun setiap kali musim panas, pasti bahang panasnya lebih terasa daripada tahun-tahun yang lepas begitu juga dengan musim sejuknya.

sedar tidak sedar sudah 3 tahun aku berada diperantauan, namun terasa seolah-olah bagaikan semalam aku baru memijakkan kaki di "Ardhul Kinanah" ini. Selama aku disini pelabagai peristiwa dan kenangan yang telah ku lalui baik yang manis mahupun yang agak pahit. Biasalah tidak semuanya kenangan itu manis, sudah pasti terselit juga kenangan-kenangan yang pahit atau masam, hehe... :) Namun dari pengalaman ini lah yang mendewasakan aku, dari seorang remaja kepada seorang dewasa yang mula bertapak dan mula mencuba untuk berfikir serta ingin tahu semua perkara yang berlaku di tanah air. Sekarang aku bukan lagi seorang kanak-kanak yang hanya akan mengangguk dan mengikut sahaja segala arahan yang diberikan, sebaliknya kini aku adalah seorang yang berfikir dahulu sebelum apa-apa tindakan yang akan ku lakukan.

Selama 3 tahun aku disini, bermakna selama 3 tahun juga lah aku berjauhan dari keluarga tercinta. Hanya suara mereka yang sering ku dengari tatkala internet menjadi penghubung komunikasi antara kami. Namun rupa mereka sudah pasti banyak berubah kan.. Mungkin rupa tua ayah dan ibu pasti telah mula kelihatan, kedut-kedut dimuka, putih rambut mereka serta kaburnya pandangan mereka pasti mula bertambah akibat dimamah usia. Adik-adik ku, yang dulunya ku tinggal yang bongsu masih lagi baru berusia setahun jagung, kini sudah memasuki alam persekolahan. Adik ku yang seorang lagi pasti sudah mula matang kerana telah memasuki usia awal remaja, sudah pun meninggalkan bangku sekolah rendahnya dan mula bersekolah di sekolah menengah. Yang seorang lagi sudah pasti semakin gagah dan mula pandai memikul tanggung jawab, kerana sepemergianku dialah yang menjadi abang sulong pada adik-adik yang lain.

Tahun ini insya Allah aku akan bertemu dengan mereka yang ku rindui dan ku sayangi, Alhamdulillah berkat rezki dari Allah, aku berkemampuan untuk pulang bercuti ke tanah air selama 4 bulan. Semoga cuti itu tidak ku persia-siakan waktunya sebaliknya mampu ku manfaatkan buat diriku, keluargaku dan masyarakat setempat. Menjadi kelaziman anak rantau, apabila pulang ke tanah air, sudah pasti tidak bertangan kosong, sebaliknya pulang dengan buah tangan dan cenderahati buat keluarga tercinta. Begitu juga denganku, dengan berbekalkan sedikit wang belanja, aku juga berhasrat untuk membeli sedikit buah tangan untuk keluargaku, namun kerana 3 tahun telah berpisah aku tidak tahu bagaimana bentuk tubuh mereka sekarang ini. Yang dulunya kecil kini sudah menjadi besar, yang dulunya kanak-kanak kini telah menjadi remaja, yang remaja pula kini sudah mula mahu memasuki alam dewasa. Aku berhasrat untuk belikan pakaian buat keluargaku, tapi adakah saiz mereka masih sama??? ataupun masa membuatkan fizikal mereka berubah.. Bingung juga aku dibuatnya... tak mengapalah, aku andaikan sahaja rupa mereka sekarang ini, mudah-mudahan andaian aku itu tidak jauh beza dengan keadaan sebenar mereka..

Buah tangan mungkin dalam persiapan, namun adakah aku sudah sediakan bekalan buat ku terjun ke medan perjuangan sebenar?? yang selama ini hanya menjadi buah bicara bibirku dan teman-temanku sahaja. Takkan 3 tahun duduk di perantauan tiada apa hasil yang bakal di beri kepada masyarakat yang menanti?? takkan kepulangan aku nanti hanya seperti masa kepergianku dulu, tiada apa-apa yang berubah, yang berubah hanyalah bentuk badan yang dulunya kecil kini sudah menjadi besar dan sehat.. :P.. Untuk itu, selain dari persiapan jasmani dan bentuk zahiriah seperti buah tangan dan sebagainya, persiapan rohani juga penting, kerana melalui pengalaman sahabat-sahabat yang telah pulang ke tanah air di waktu cuti yang lepas. Masyarakat sekarang ini amat perlukan orang-orang agamawan untuk menerangkan hukum-hakam yang mereka tidak tahu, mengajar kitab-kitab ilmiah kepada mereka, menjadi imam solat berjemaah di masjid ataupun disurau dan sebagainya. Adakah aku sudah bersedia???.. susah jugak nak jawab.. tepuk dada tanyalah iman kuat mana dah...

Oleh sebab itu, dalam masa seminggu lebih ini, sebelum pulang, kenalah rajin-rajinkan diri menghafal doa-doa, hafal bacaan tahlil, perbetulkan solat lima waktu dan solat jenazah(manalah tau kan kene suruh jadi imam, kang tak memasal leh ada ruku' lak kat solat jenazah kan pening..). Perbetulkan tajwid dan bacaan Al-Qur'an agar tidak lah menjadi fitnah kepada golongan agamawan lainnya akibat kekurangan kita. Bukan lah maksudnya balik nanti nak kene berlakon jadi baik, tapi paling kurang dengan ini seperti aku cakapkan tadi, kita tak lah menjadi fitnah kepada golongan agamawan lainnya. Andainya kita balik nanti tak ada apa perubahan yang kita bawa, maka masyarakat akan menganggap pemergian pelajar-pelajar malaysia ke mesir dan timur tengah hanyalah perbuatan sia-sia sahaja. Kan dah jadi fitnah cam tu, kerana kita seorang semua kene palit kotoran sama. So bekalan itu amat penting selain buah tangan.. ingat yer...

Panjang lak entry kali ini, tak pe lah, maybe pas balik kampung nanti jad jarang update ataupun sepanjang bercuti tak akan update blog, sebab kat rumah aku tak ada lagi kemudahan internet, almaklumlah orang kampung. Tapi kalau ada peluang dan ada benda yang aku nak kongsi, insya Allah aku akan rajn-rajin kan diri untuk menjengok ke cyber cafe.. Dan akhirnya, doakan lah agar perjalanan aku pulang dan kembali ke sini dalam keadaan selamat dan sejahtera hendaknya.. aminnn...

No comments: