Monday, June 9, 2008

..:: Hanya Sebuah Tulisan ::..


salam...

Alhamdulillah exam sudah berlalu, usaha dan doa telah pun di lakukan, so sekarang ni kena tambah doa dan juga tawakkal dengan result yang bakal keluar. Lama jugak aku tak post apa-apa kat blog aku ni, dah cam blog terbiar, mesti teman-teman yang sering datang berkunjung merasa bosan dan jemu kerana tiada apa yang baru. Maaf sekali lagi, insya Allah lepas ini akan cuba untuk update blog sesering dulu.

..:: suasana kat sini ::..

Seperti yang tercatat di dalam takwim aku disebelah kanan bawah tu, lepas habih exam aku merancang untuk pulang bercuti ke Malaysia seawal mungkin. Oleh itu tarikh 25 ku pilih semasa buat tempahan tiket. Namun manusia hanya merancang, tetapi Allah juga yang menentukan segala-galanya. Tiket yang aku dah beli masih lagi dalam senarai menunggu, masih belum "comferm" (betul ke eja dia cam ni?) lagi, so sekarang aku hanya mampu berdoa agar tiket aku segera di setel kan, dan mampu untuk pulang sesegara yang mungkin. Kalau balik lewat sikit pun tak ada masalah sebenarnya cume biasa lah, dah 3 tahun dok diperantauan, bila dah rasa rindu nak pulang, dia akan jadi terlalu "excited" tak sabar-sabar nak pulang berjumpa keluarga dan kawan-kawan lama. Tak mengapalah, mesti ada hikmah yang besar Allah tetapkan buat ku yang aku tidak ketahui.

Sehari sebelum kertas peperiksaan yang terakhir ku hadapi Euro 2008 pun bermula, satu ujian yang agak besar gak tu, hehehe... sebab kepala tak boleh nak fokus untuk study tapi dok leka je tengok bola, kalau kat Malaysia dulu kene bangun kul 2 @ 3 pagi untuk melayan bola, tapi kalau kat sini dia bermula seawal pukul 7 malam. So tak ade masalah kalau nak tengok game-game bola daripada "Liga Juara-juara Eropah" sampailah "Euro 2008". Sebab ade bola, aku habis kan lah waktu malam bermula dari 7/6 hari tu hingga 29 ni di rumah sahaja, tanpa keluar kemana-mana, hehehe.. tapi kalau ada kepentingan keluar jugak kot... aku mendoakan kepada kawan-kawan yang belum habis exam lagi tu, semoga dipermudahkan dan wat lah yang terbaik dalam exam yer.. semoga kita sama-sama berjaya tahun ini..

..:: Isu Semasa ::..

Sebagaimana yang kita maklum, minggu lepas satu berita yang amat sangat tidak ingin kita dengar telah pun berlaku. Harga minyak telah naik sehingga hampir 60% dari harga asal, kita pasti sudah tahu ataupun terbayang apakah yang akan berlaku impak dari kenaikan harga minyak tersebut. Sudah pasti harga barang-barang juga akan naik kerana kos penyelenggaraan seperti pengangkutan dari kilang ke peruncit akan meningkat, atas alasan tersebut sudah pasti harga barangan runcit juga pasti akan naik sedikit untuk mengatasi masalah tersebut. Tak kan lah pekedai membeli dengan harga baru dari pengilang atau pemborong kemudian dia akan menjual dengan harga biasa kepada pengguna?? sudah pasti peniaga juga akan menaikkan sedikit harganya untuk mendapat kan keuntungan.

Berkenaan dengan isu minyak ini, boleh di katakan semua artikel di blog-blog, status di yahoo messenger serta email bercerita mengenainya. Kerana kenaikan harga minyak membawa impak yang besar terhadap rakyat ataupun mereka yang berpendapatan di dalam kategori rendah dan menengah, yang bergaji besar tu maybe tak merasa sangat sebab lebihan gaji tu banyak. Tapi cuba kita bayangkan keadaan mereka-mereka yang berpendapatan bawah seribu sebulan, bagaimana mereka nak menyara diri dan keluarga mereka?.. sekarang ini, gaji RM1500 pun tidak mencukupi belanja isi rumah, apatah lagi bagi mereka yang sudah berkeluarga yang perlukan wang untuk pendidikan anak-anak, sudah pasti ianya memberi bebanan pada ketua keluarga.

Bagi anak-anak rantau yang belajar tanpa bantuan mana-mana pehak seperti aku dan sebahagian kawan-kawan disini, kenaikan harga minyak dan barang juga pasti akan membebani keluarga di kampung yang sudah lah tiap bulannye terpaksa menanggung pembelajaran kami disini ditambah pula dengan meningkatnya perbelanjaan disana. Terasa benar beban dan kesakitan yang bakal mereka rasa hanya kerena ingin melihat kejayaan dari aku. Insya Allah semoga pengorbanan keluarga di kampung menjadikan bara semangat di dalam hatiku untuk lebih bersungguh dalam study, dan mampu membalasnya walaupun bukan lah itu yang mereka harapkan dari aku. Yang amat mereka harapkan ialah agar aku dan adik-adik ku menjadi insan yang soleh dan berguna bagi agama, masyarakat dan negara.

Mudah-mudahan akan adanya satu perubahan alam pengurusan kewangan dan perbelanjaan negara, dengan yang demikian itu nasib rakyat yang berpendapatan rendah terbela dan mereka tidak perlu hidup dalam penderitaan akibat dari kenaikan harga barang, harga minyak, tol dan sebagainya....

p/s : negara memerlukan satu reformasi agar mereka yang berada di kerusi empuk pimpinan itu sedar akan tanggung jawab yang mereka abaikan.

No comments: