Saturday, April 25, 2009

Exam vs Matruh vs New Hobby

salam..

apa kabo korang sume.. mudah2 an berada dalam keadaan sehat dan ceria selalu hendak nya.. Alhamdulillah aku sehat .. malah bertambah2 sehat.. hehe :) Entry kalini.. aku nak cerita 3 perkara sekaligus.. kire "qada" bagi blog aku yang dah lama ditinggalkan tak berpenghuni ni.



Exam :

Perkara pertama yang bakal aku dan kengkawan aku kat tanta khasnya dan mesir amnya akan hadapi ialah imtihan @ exam @ peperiksaan ataupun perkataan lain yang sama maksud dengan nya. Aku yakin bagi pelajar atau mahasiswa/si malaysia pun sekarang nie masih dalam "zon pekse" yang mana time nie lah kebanyakan student berkerut je dahinya kerana nak sumbatkan segala fakta dan formula yang dipelajari dalam sereblum dan medula oblongata masing2..

Biasalah, ade diantara pelajar ni yang gemar untuk study last2 minit. Dan aku antara peminat setia dalam acara sebegini, walaupun saban taun azam baru aku ialah cube untuk study awal, namun sering kali gagal dek kerana ianya sudah menjadi tabiat yang sudah membarah dalam diri aku.. Kirenya dah tahap kritikal lah nie, sampai sekarang masih belum jumpe penawarnya..

Untuk sem ini aku akan mengambil 12 paper, bayangkan betapa banyaknya subjek yang perlu aku study.Masa aku cite kat kawan yang belajar kat IPTA tempatan, nak terkejut beruk jugak lah dia bila dapat tau 14 paper dalam 1 sem, tp aku cakap benda tu kat sini adalah perkara biasa, yang penting bagaimana cara mahasiswa atau pun student itu membuat persediaan untuk melaluinya.. Kalau tanya aku, for sure aku cakap, insya Allah.. hehehe.. padahal dalam hati dug..dug..dug.. kerana getaran exam sudah kian membara.

Insya Allah aku akan hadapi exam bermula 6/5 sehinggalah 11/7 jadi mohon doa restu yer sahabat2 sekalian (dah cam nak kawen lah pulak).. hehe.. Kepada sahabat2 sekalian aku doakan agar kalian diberikan kejayaan yang baik dalam pelajar dan kehidupan didunia dan akhirat.. amin...




Matruh :

2 minggu menuju exam, aku diberi satu amanah yang cukup berat. Aku diberi kepercayaan oleh Dewan Perwakilan Mahasiswa kat Tanta ni untuk menjadi PENGARAH program percutian ke "MATRUH & SIWA", program tersebut insya Allah bakal dijalankan selepas habis peperiksaan kelak. Tarikh cadangannya ialah 11/7/2009. Namun dari segi gerak kerja yang perlu di lakukansudah kene bermula dari sekarang. Agar tidak terkejar2 annti pas habis exam untuk sediakan apa yang patut.

Ini lah amanah yang paling besar aku pikul selama berada di bumi Tanta ini. AKu harap kalian doakanlah agar aku mampu laksanakan tugasanku dengan baik, disamping mampu membuat persediaan exam dengan mantap insya Allah. Aku amat risau juga bila dibahuku ini tergalas tugasan ini, takut2 kalau aku xdapat nak jalankan nya dengan baik. Sebagai mana Hadis Rasulullah S.A.W "setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap pemimpin sudah pasti akan ditanya tentang kepimpinannya (atau orang yang dipimpin). Oleh itu walaupun aku hanya menjadiketua dalam program tersebut, namun aku tidak akan terlepas dari pertanyaan Allah kelak di hari kebangkitan.

Pada kawan2 yang dok kat Tanta tu, mehlah sama2 kita bercuti ke Matruh & Siwa, boleh lah kite release tension lepas exam nanti.. Banyak gaktempat yang menarik akan kita lawati dan acara yang paling best "mandi laut" (laut kat matruh airnye jernih dan biru.. nanti aku tunjuk pic dia kalau dah balik dari sana)...





New Hobby :

Tak tau lah, apa punca dan sebab nya, sejak 3 minggu ini.. aku jadi berminat sangat dengan dunia PHOTOGRAHY. Memang dari dulu aku mempunyai minat dalam mengambil gambar, tapi xlah seserius cam sekarang ni. Sejak 3 minggu kebelakangan ini, aku diserang "sindrom DSLR". Haa.. kornag tau tak DSLR tu apa?? DSLR adalah singkatan dari Digital Single Lense Reflex kalau tak silap aku lah, atau nama lain bagi jenis kamera yang sering digunakan oleh para Photografer . Alaaa.. yang kamera besar tu, yang dianya muncung (lensa) ada yang panjang, ade yang besar dan ade yang biasa2 je..hehehe..

Sekarang ni banyak masa aku habis depan PC (pc kawan aku, aku tumpang je.. hehe.. ) untuk belajar cara penggunaan kamera DSLR tersebut dan juga sedang buat kajian darisudt harga kamera tersebut. Insya Allah kalau ade rezki nak jugak sambar satu, untuk kegunaan sendiri. Namun masalah yang kuhadapi ialah, Hobi baru aku ini ade akan memakan belanja yang BESAR kerana kamera tersebut berharga seribu keatas.. huhu.. ada yang sampai menjangkau puluhan ribu. Jadi wat masa ni aku just servey2 je dulu, nak beli belum mampu lagi.. Tapi aku amat berharap untuk memilikinya, so boleh lah aku ambik gambar2 yang menarik dan dikongsikan bersama korang semua.

Korang doakanlah agar Rezeki aku murah, agar aku dapat sambar sebiji, nanti aku leh tangkap gambar korang.. hehehe .. :)

Ok lah.. takat nie lah dulu entry 3 in 1 aku, dah macam nescafee lah pulak.. hehe.. :)

salam imtihan aku ucapkan kepada sahabat2 sekalian, do the best.. gambate.. chaiyok... agi idup agi ngelaban...

wassalam...

No comments: